Maart 2021

Het documentatiecentrum is open op donderdag van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht:Sodomie in het laat middeleeuws Brugge

• Maandag 29 maart 2021    Afgelast door CORONA
  • Jonas Roelens
  • Sodomie in het laatmiddeleeuws Brugge.

Titel: Buggers & Brugge. Laatmiddeleeuwse homoseksualiteit in het Sodom van het Noorden

Wist je dat er tijdens de late middeleeuwen geen enkele stad in West-Europa homoseksualiteit strenger bestrafte dan Brugge? Deze lezing neemt je mee naar een vervlogen wereld van brandstapels en badhuizen. Je komt er te weten hoe ‘tegennatuurlijke’ seksualiteit in laatmiddeleeuws Brugge bestraft werd, waar mannen die op mannen vielen elkaar ontmoetten en waarom Brugge bekendstond als het Sodom van het Noorden.

Spreker:

Jonas Roelens verdedigde in 2018 zijn doctoraat aan de Universiteit Gent over sodomie in de Zuidelijke Nederlanden . Hiermee won hij zowel de jury- als publieksprijs van de Vlaamse PhD Cup. Momenteel is hij universitair docent gendergeschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Deze voordracht gaat door in de CM,

Moerkerke Steenweg 118, 8310 Brugge-Sint-Kruis.

Start om 19:30u