April 2021

Documentatiecentrum De Zorge

Het documentatiecentrum is open op donderdag  van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht: Het boek van HEDEN tot VERLEDEN

• Maandag 26 april 2021
  • dhr Goemaere is docent aan Univ. Gent

Het Boek van Heden tot Verleden

Je wordt in vogelvlucht meegenomen doorheen de geschiedenis van het boek.

Van de papyrusrol en het middeleeuws handschrift tot de moderne paperback

en de e-reader. Hoe de mens van zodra hij kon schrijven, zijn teksten wou bewaren en laten lezen door anderen, wat hem tot “het boek” bracht vanaf zijnprimitiefste vorm (klei- en wastabletten) tot ongrijpbare digitale vormen. Omdat sommige teksten zo belangrijk, zo mooi of zo diepgaand zijn, heeft de mens er ook steeds behoefte aan gevoeld deze in een al even mooie als degelijke vorm weer te geven. Daardoor ontstond ook het kunstzinnige ambacht van het boekbinden naast de gewone, ambachtelijke productie of de tegenwoordige, geautomatiseerde fabricage.Een boeiende reis doorheen de geschiedenis van de mensheid met aandacht voor zijn kunnen en voor de schoonheid van het product. De verwondering, drang naar perfectie en liefde voor het kunstambacht en niet te vergeten het respect voor het boek, zijn verweven met de geschiedenis van het boek.

Jean Piere Goemaere is ingenieur van opleiding en heeft jaren gedoceerd aan de KU Leuven. Daarnaast is hij ook een doorwinterde, ambachtelijke boekbinder met gedrevenheid en liefde voor dit ambacht zowel in de praktijk als wat betreft de geschiedenis en de kunstrijke aspecten.

Deze voordracht gaat door in de CM,

Moerkerke Steenweg 118, 8310 Brugge-Sint-Kruis.

Start om 19:30u