Erfgoeddag 2006
Inpikkend op het thema In kleur van Erfgoeddag 2006 koos de heemkundige kring Glas in Lood als onderwerp. Aan de hand van een tentoonstelling in De Zorge, het ontmoetingslokaal van de heemkring, wordt getoond hoe men glas in lood vervaardigt en welke materialen en technieken daarbij worden gebruikt. Naar aanleiding van deze tentoonstelling is een brochure verschenen van 38 pagina's Glas in Lood. Deze is nog te koop in ons lokaal. |
Kunstatelier Paul en Frederik FranchooVoor deze tentoonstelling kregen wij de hulp van het glaskunstatelier Paul en Frederik Franchoo. |
Ontvangen door Koningin Beatrix De stad Ieper vroeg aan Paul Franchoo om een kunstwerk te maken met als thematiek de eerste wereldoorlog. Ieper was immers in de eerste wereldoorlog zwaar gebombardeerd en was als eerste het slachtoffer van de verschrikkelijke gasaanvallen. De opdracht kwam van het OVCW (Organisatie voor het verbod op Chemische Wapens) die Ieper vroeg om iets origineel en kunstvol te ontwerpen. Het kunstwerk zou dan een ereplaats krijgen in het gloednieuwe gebouw van het OVCW in Den Haag. Verschillende kunstenaars namen deel aan deze wedstrijd. Twee ontwerpen bereikten de eindstreep. Een wandtapijt en het glaskunstwerk van Paul en Frederik Franchoo. De beide werken werden naar Boston verscheept in de Verenigde Staten van Amerika en moesten beoordeeld worden door een commissie onder toezicht van de Verenigde Naties. Voor de familie Franchoo waren het spannende dagen. Toen beslist werd dat het kunstwerk van de Franchoo’s met meerderheid van stemmen het pronkstuk zou worden in de nieuwe gebouw in Den Haag kon de familie Franchoo en Varsenare fier zijn. Nochtans is niet alles zo gemakkelijk verlopen als hier geschreven. Oorspronkelijk prijkte op het kunstwerk het kruis van Lotharingen, wapenschild van de stad Ieper en dat was voor de beoordelaars niet passend. In het kruis werd een vredesvogel verwerkt en dit kon het enthousiasme van beoordelaars alleen maar verhogen.
Het gebrandschilderd glasraam meet 1,7 bij 2,6 meter. In het middenluik prijkt het stadswapen van Ieper met vredesvogel, links en rechts tooien papavers het symbool van het gekende gedicht van John McCrae “In Flandres Fields the poppies blow…” waardoor de West-Vlaamse poppies sedert 1914 wereldwijd een vredessymbool werden.Op woensdag 20 mei 1998 had in Den Haag de officiële opening plaats van het gebouw van het OCCW. De blikvanger is het glazen triptiek van Paul en Fredrik Franchoo.
Tijdens deze plechtigheid werd Paul Franchoo in audiëntie ontvangen door de Nederlandse koningin Beairix. De stad Ieper had immers het triptiek geschonken aan het OVCW. Tijdens de audiëntie heeft de kunstenaar aan de koningin de symboliek van het kunstwerk uitgelegd en hij kreeg felicitaties van koningin Beatrix.
Tezelfdertijd kreeg hij de opdracht om in Ieper zelf een kunstwerk te maken voor het oorlogsmuseum “In Flandres’ Field”. Dezelfde thematiek moest de vrede uitstralen. Het werd opnieuw een glastriptiek met in elk paneel een bloeiende klaproos. De vermelding Ieper en het stadslogo prijken op het middenpaneel. Bij de onthulling van de klaprozen “In Flandres’ Field” kreeg Paul Franchoo persoonlijke waardering van Koning Albert II.
Belangrijke elementen om tot zulke kunsteffecten te komen zijn vooral eigen fantasie en creatie. De ideeën komen niet altijd vanzelf. Soms is het dagen piekeren hoe een opdracht uit te werken. Soms komt de spirit plotseling of zoek je voorbeelden uit het verleden. Een tweede belangrijk element is de kennis van moderne techniek en hulpmiddelen. Ook mag je oude technieken vb. blaasjeseffecten op glas in lood, niet vergeten. Het is de gedrevenheid en de creativiteit van de familie Franchoo die borg staan voor een perfecte realisatie van hun opdrachten. |