Voordrachten

Voordracht Tafelen in Bad en iets meer door Jean-Luc Meulemeester. ® Michel Van den Brande Voordracht Tafelen in Bad en nog iets meer door Jean Luc Meulemeester. Met aangepaste hapjes.  ® Michel Van den Brande. Voordracht Vloethemveld Ludo Meulebrouck. ® Monique Depraetere ® Michel Van den Brande Voordacht Waardevol funerair erfgoed door Johan Duyck. ® Michel Van den Brande Eerste Causerie op zondagmorgen. Erfgoed Brugge, de online schatkamer van Brugge door Katrien Steenlandt. ® Michel Van den Brande.

Elk jaar organiseren wij 5 voordrachten in samenwerking met Familiekunde Vlaanderen regio Brugge. Dit jaar zijn we gestart op 26 februari met Jean-Luc Meulemeester: Tafelen in een bad en nog iets meer in het  middeleeuwse Brugge. Daarbij werden aangepaste hapjes geserveerd met kersen als hoofdingrediënt. Op 26 maart Michel Deruyttere hij had het over Markante vrouwen in de geneeskunde. Op 30 april hadden we Ludo Meulebrouck te gast hij had het over het  Vloethemveld vanaf het ontstaan tot heden en het krijgsgevangenkamp. 29 oktober Peter Eyckerman over Identificeren van foto's in de 19de eeuw tot de Eerste Wereldoorlog. Men kon oude foto's meebrengen om te identificeren. Een tot slot 26 november Johan Duyck over Waardevolle graven als funerair erfgoed. Als lid van de grafcommisie van de stad Brugge was hij de aangewezen persoon.

Sinds november hebben wij een nieuw initiatief Causerieën op zondagmorgen. Vier keer per jaar wordt op de derde zondag van de maand een gast uitgenodigd om te spreken over zijn passie. Het kan ook een boekvoorstelling zijn of een de voorstelling van een nieuw project. Onze eerste gaste was Katrien Steenlandt van Erfgoedcal Brugge. Zij kwam op 18 november praten over de nieuwe website Erfgoed Brugge.

Erfgoeddag 2018

Erfgoeddag vond dit jaar plaats op 21 en 22 april en had als thema "Kiezen". De heemkundige kring koos voor Sociale verkiezingen.

De tentoonstelling verhaalt hoe de sociale verkiezingen verlopen. Een evolutie van de wettelijke regeling geven wij weer via documentatie van de vakbonden en van de patroonorganisatie. We volgen het voorgeschreven parcours vanaf de inschrijvingsboeken tot het opstellen van de kiezerslijsten. Het verloopt identiek zoals de gemeenteraads- of parlementaire verkiezingen. Het is echter allemaal op veel kleinere schaal. Ook ziet het er ogenschijnlijk minder streng uit, maar niets is minder waar. Als er iets fout gaat wordt de werkgever voor de rechtbank gedaagd en moest nieuwe sociale verkiezingen georganiseerd worden. Wij tonen de propaganda van de vakbonden en eindigen met het opmaken van het proces-verbaal. Propaganda voor de sociale verkiezingen beginnen al onmiddellijk na de resultaten met vele beloftes.

Stonden in voor de organisatie: Freddy Clevers, Eddy Pollet en Ewald Vancoppenolle.

Erfgoeddag 2018 Sociale verkiezingen ® Yvette Kemel Erfgoeddag 2018 Sociale verkiezingen ® Yvette Kemel Erfgoeddag 2018 Sociale verkiezingen ® Yvette Kemel

Brugs Uurtje

Brugs Uurtje met als gast Marcel Goemare 11 februrari ® Michel Van den Brande Brugs Uurtje met als gast Frank Persoone 8 april ® Monique Depraetere Brugs Uurtje met als gast Ewald Vancoppenolle 9 september ® Eric Gallet Anne Marie Roose 11 november 2018. ® Eric Gallet Hedwig Dacquin 14 oktober 2018. ® Eric Gallet Albert Clarisse 9 december 2018. ® Eric Gallet

Heemdag West-Vlaanderen

Martine Bruggeman ® Bart Blomme Heemdag West-Vlaanderen in Brugge® Johan Duyck Jan D'hondt ® Bart Blomme Bezoek Sint-Sebastiaansgilde gids Paul Vrielynck ® Johan Duycke Bezoek Engels klooster in de Carmerstraat ® Johan Duyck De dames van de catering. ® Bart Blomme

De heemdag van de provinciale koepel Heemkunde West-Vlaanderen 2018 vond plaats op zaterdag 28 april verzamelen in Brugge.

De organisatie lag in handen van hetBrugs Ommeland/Kon. Heemkundige Kring Maurits Van Coppenolle vzw en is opgebouwd rond het leven op de Sint-Annawijk in Brugge.

Programma

9:30   Verwelkoming met koffie in het Sint-Leocollege Elisabeth Zorghestraat 8000 Brugge (ingang via de speelplaats).

10.00 Welkomstwoord en toelichting van het dagprogramma door Ewald Vancoppenolle, voorzitter van het Brugs Ommeland/Kon. Heemkundige Kring Maurits Van Coppenolle. Jaarverslag Heemkunde West-Vlaanderen.

10:15 Voordracht door Martine Bruggeman: Kant, een verbinding tussen twee extreme werelden: die van de kantmaker en die van de kantdrager.

Jan D’hondt hoofdarchivaris stad Brugge: De kantnijverheid in West-

Vlaanderen aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

Philippe Haeyaert, voorzitter heemkunde West-Vlaanderen, jaarverslag

heemkunde West-Vlaanderen 2017.

12:30   Broodjeslunch.

13:30   Verplaatsing naar de diverse activiteiten in de Sint-Annawijk.

Groep 1: kantcentrum en Adornesdomein met de Jeruzalemkapel.

Groep 2: Adornesdomein met de Jeruzalemkapel en kantcentrum.

Groep 3: Volkskundemuseum en de Sint-Annakerk.

Groep 4: Sint-Annakerk en Volkskundemuseum.

Groep 5: Engels klooster en Sint-Sebastiaansgilde.

17:00 sprekers: Philippe Haeyaert, voorzitter HWVL, Geert Souvereyns, Coördinator Volkskundemuseum, over het belang van samenwerking tussen de plaatselijke heemkringen en het Volkundemuseum. Uitreiking Prijs Heemkunde West-Vlaanderen met aansluitend receptie.

19:00 Diner in Restaurant Salons Lodewijk van Male Maalse Steenweg 488, 8310 Brugge.

Op vel gebakken pladijs met wortel en koriander purée

Filet mignon gegrild vergezeld van zijn garnituur en een duo van sausjes met kroketjes

Structuren van koffie

Mokka met zoetigheden