Werkgroep Erfgoed Sint-Michiels

Tentoonstelling Sinksen '44

De werkgroep Erfgoed Sint- Michiels organiseert een tentoonstelling in het kader van de 75-jarige herdenking van de Luchtaanval op Sint-Michiels, op 28 mei 1944.

De tentoonstelling gaat specifiek over de kerk en de burgerslachtoffers. 75-jaar geleden bombardeerden de Britse en Amerikaanse vliegtuigen de strategische zeer belangrijke Marinehaupstelle Brügge van de toenmalige Duitse bezetter. Ook de dorpskern en de burgerbevolking werden zwaar getroffen. Er vielen alles samen 42 doden en 38 zwaargewonden.

Deze tentoonstelling vindt plaats in de kerk van Sint-Michiels Rijselstraat 67 van zaterdag 18 mei tot en met zondag 02 juni telkens van 13.30 uur tot 17.30 uur behoudens de zaterdagen tot 16.15 uur.

Op de herdenkingsdag zelf, zaterdag 25 mei, wordt de kerk opengesteld om 10.00 uur.

Parochiekerk Sint-Michiels Rijselstraat 67

De werkgroep Erfgoed Sint-Michiels is opgericht in 2011 als onderdeel van het Brugs Ommeland/Kon. Heemkundige Kring Maurits Van Coppenolle.

De werkgroep Erfgoed Sint-Michiels legt zich toe op heemkundig, geschiedkundig en volkskundig onderzoek.

De Heemkundige Kring beschikt over een ruim archief waarin alle documenten en opzoekingswerk worden opgeslagen.

Ook hedendaags archief, in alle mogelijke vormen, wordt er bewaard en is op gestelde dagen toegankelijk voor geïnteresseerden.

Oproep

Graag deden wij een warme oproep naar iedereen die beschikt over oude archiefstukken met betrekking tot de gemeente Sint Michiels zoals : foto's, tekeningen, plannen, stratenplannen, doodsberichten en bidprentjes, oude akten, verkiezings-propaganda … om deze te schenken aan het archief van de heemkundige kring of ons toe te laten kopies of scans van deze documenten te nemen.

Zin om mee te werken? Neem contact met Dirk Heyns.

Coördinator:
Heyns Dirk