👷‍ Deze website loopt op haar laatste benen. In januari 2023 zal ze van het internet verdwijnen.👋
Activiteiten -  November -  geschiedenisbrugge

November 2022

Het documentatiecentrum is open op donderdag 5, 12, 19 en  26 november van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht:de Pourbuskaart van het Brugse Vrije

LEZING De Pourbuskaart door Doctor Jan Trachet

Wanneer: Maandag 28 november; start om 19.30 uur

Waar: CM lokaal, Moerkerkse Steenweg 118, 8310 Sint-Kruis

Prijs: Leden 2 euro, niet leden 5 euro

Met verkoopstand van onze publicaties, o.a. het nieuwste boek over Brugse badstoven.

In de 16de eeuw kreeg schilder Pieter Pourbus ( Gouda circa 1523 – Brugge 1584) een belangrijke opdracht om het Brugse Vrije op kaart te brengen. Hij schilderde de Zwinregio met aanduidingen van steden en dorpen. Zijn kaart wordt veel gebruikt bij lezingen over onze streek. In 2018 mochten wij deze tijdens een mooie tentoonstelling bewonderen.

Jan Trachet, geboren in 1987, studeerde archeologie aan de universiteit van Gent. Tijdens zijn studie verbleef hij een tijdje in de universiteit van Coimbra in Portugal. Zijn archeologische interesse kon hij uitstekend aanwenden bij het onderzoek naar verdwenen dorpen in Zeeland. Tussen 1000 en 1500 verdwenen zo maar 117 dorpen de meeste ingeslikt door de zee. Zijn onderzoek beperkte hij tot de dorpjes in het Zuidoosten van Zeeland. Zijn doctoraatonderzoek focuste hij op de ontwikkeling van het middeleeuws havensysteem tussen Brugge en het Zwin, voor Bruggelingen toch een interessante informatie.