November 2022

Het documentatiecentrum is open op donderdag 5, 12, 19 en  26 november van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht:

Op maandag 29 november 2021 om 19.30 uur komt Jan Dumolyn spreken over Brugge in de Middeleeuwen en het Brugse Ommeland.

Brugge is een stad die tot haar economische bloei kwam door de internationale handel, dat is natuurlijk algemeen geweten. Maar een middeleeuwse stad ontwikkelde zich in de eerste plaats door de interactie met haar achterland, haar onmiddellijke omgeving en de bredere regio waarin ze gesitueerd was, op de grens tussen de kustvlakte en Zandig Vlaanderen. De groei van de landbouwproductiviteit, de regionale landbouwhandel en de immigratie van dorpsbewoners uit de omgeving was wellicht nog crucialer voor Brugge dan de internationale handel. Dit is het verhaal van die wisselwerking stad-platteland tijdens de middeleeuwse periode.

De voordracht gaat door in het CM lokaal op de Moerkerksesteenweg te st.Kruis