Maart 2020

Brugs Uurtje

’t Oud Handbogenhof, Baliestraat 6 Bruggge.
Zondag 8 maart van 11.00 tot 12.00.
Moderator:   Nico Blontrock.

Organisatie werkgroep Brugs Dialect: Freddy Clevers, Frank De Velder, Leo de Vlam, Eric Gallet, Eddy Pollet, Ronny Vanaelst, Monique Vandenabeele en Ewald Vancoppenolle.

Leden gratis, niet leden steunen ons met € 3.

Het documentatiecentrum is open op donderdag 5, 12, 19  en 26 maart van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht: Brugge in de Middeleeuwen en het Brugse Ommeland

Maandag 30 maart om 19.30 uur.

CM-gebouw Kon. Astridlaan 2, 8200 Sint-Michiels.

Spreker: prof. Jan Dumolyn.

Leden betalen 2 euro – niet-leden 5 euro.

I.s.m. Familiekunde Vlaanderen regio Brugge.

Brugge is een stad die tot haar economische bloei kwam door de internationale handel, dat is natuurlijk algemeen geweten. Maar een middeleeuwse stad ontwikkelde zich in de eerste plaats door de interactie met haar achterland, haar onmiddellijke omgeving en de bredere regio waarin ze gesitueerd was, op de grens tussen de kustvlakte en Zandig Vlaanderen. De groei van de landbouwproductiviteit, de regionale landbouwhandel en de immigratie van dorpsbewoners uit de omgeving was wellicht nog crucialer voor Brugge dan de internationale handel. Dit is het verhaal van die wisselwerking stad-platteland tijdens de middeleeuwse periode.

Na zijn humaniora aan het Koninklijk Atheneum in Brugge behaalde Jan Dumolyn zijn licentiaat (1995) in de wijsbegeerte en letteren, vakgroep geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Gent, met een scriptie over De Brugse opstand van 1436-1438. Zijn doctoraat in de geschiedenis (2001) behaalde hij met een proefschrift over Het hogere personeel van de hertogen van Bourgondië in het graafschap Vlaanderen (1419-1477). Vanaf oktober 1995 doorliep hij een academisch curriculum aan de universiteit van Gent in het departement Middeleeuwse geschiedenis als onderzoeker, onderzoeksassistent en postdoctoraal onderzoeksassistent. In oktober 2008 werd hij benoemd tot docent aan de Universiteit Gent en in 2011 tot hoofddocent.