Februari 2020

Brugs Uurtje

't Oud Handbogenhof ® Yvette Kemel

't Oud Handbogenhof, Baliestraat 6 Brugge.
Zondag 9 februari van 11.00 tot 12.00 uur.
Moderator: Nico Blontrock.

Gast: Yves Roose.

Organisatie werkgroep Brugs Dialect: Freddy Clevers, Frank De Velder, Leo de Vlam, Eric Gallet, Eddy Pollet, Ronny Vanaelst, Monique Vandenabeele en Ewald Vancoppenolle.

Leden gratis, niet leden steunen ons met € 3.

Het documentatiecentrum is open op donderdag 6, 13, 20 en 27 februari 2020 van 14.00 tot 17.30 uur.

We staan ter we beschikking om allerlei heem-of geschiedkundige vragen te beantwoorden of om u op weg te helpen bij u opzoekingen. Ook voor het lezen van oude documenten kan u bij ons terecht.

Causerie op zondagmorgen.

Prenten met stadsgezichten uit de 19de eeuw.

Zondag 16 februari 2020 van 10.15 uur.
De Zorge Moerkerkse Steenweg 194 Brugge Sint-Kruis.
Marc Ryckaert.

Deze activiteit is gratis.

De causerie op zondagmorgen is een nieuw initiatief van het Brugs Ommeland. Bedoeling is om een 4-tal keer per jaar een gast uit te nodigen op de derde zondag van de maand voor een losse babbel van een drie kwartier. Er is gelegenheid om vragen te stellen of een praatje te maken bij een drankje. Het is zeker niet de bedoeling een voordracht te houden. Iemand kan zijn hobby of verzameling komen voorstellen, voorwaarde is dat het om een heem- volks- of geschiedkundig onderwerp gaat. Ook een boekvoorstelling of speciaal project komen in aanmerking. Voor 2020 kan men zich nog aanmelden.

Voordracht: Middeleeuwse dienstencentra en hun activiteiten

Op maandag 24 februari om 19.30 uur komt Lionel De Decker spreken over middeleeuwse dienstencentra en hun activiteiten.

Dit vindt plaats in het CM-gebouw Sint-Michiels Kon. Astridlaan 2.

Door de eeuwen heen bestonden in Brugge tal van diensten om de bewoners te helpen. De spreker toont ons hoe een dienstencentrum er vroeger uitzag.

Op verschillende manieren droeg men bij om het leven van mensen die het moeilijk hadden zoveel mogelijk te begeleiden en te ondersteunen.
In deze voordracht worden de rol van de kerk, het onderwijs, de geneesheiligen, de
bestraffingen, de armenzorgen en de vleselijke verlokkingen uitvoerig belicht.