April 2020

Zondag 19 april van 10.00 uur tot 12.00 uur is ons lokaal is open voor een babbel en een drankje.

Documentatiecentrum De Zorge

Het documentatiecentrum is open op donderdag 2, 9, 16, 23 en 30 april van 14.00 tot 17.30 uur.

Voordracht: Heraldiek: levend erfgoed

Maandag 29 april om 19.30 uur.
CM-gebouw Kon. Astridlaan 2, 8200 Sint-Michiels. Op de hoek met de Rijselstraat.

André Vandewalle

I.s.m. Familiekunde Vlaanderen regio Brugge.

Leden Brugs Ommeland en Familiekunde Brugge 2 euro – niet leden 5 euro.

Het gebruik van wapenschilden is eeuwenoud maar nog steeds actueel. Het ontstond op het slagveld in de middeleeuwen als herkenningsteken van de geharnaste ridders, maar drong als snel door in de burgerlijke maatschappij en bij de overheden. Wapenboeken legden de heraldische regels vast voor de tornooien.

Heraldiek is een kwestie van kleuren en symbolen. Er zijn specifieke grondregels voor het gebruik ervan. Talrijke en zeer uiteenlopende figuren en versierselen zorgen voor een grote variatie. Vanaf de 16de eeuw groeide een onderscheid tussen de adellijke heraldiek, de burgerlijke heraldiek en de overheidsheraldiek.

In de hedendaagse maatschappij zijn wapenschilden nog steevast in gebruik voor koningshuizen, de adel en de overheden. Bij de burgerlijke heraldiek is er zware concurrentie van de logo’s, maar deze zijn niet zo duurzaam. In België zijn de adellijke wapens federale materie en vallen onder de bevoegdheid van de Raad van Adel; de wapens van privépersonen, instellingen en verenigingen zijn gemeenschapsmaterie en worden in Vlaanderen officieel goedgekeurd en verleend door de Vlaamse Heraldische Raad. De Vlaamse Vereniging voor Familiekunde registreert ook wapenschilden.

CM-gebouw Sint-Michiels